onsdag den 14. november 2012

rugbrød

Har aldrig været noget, som jeg spiste med stor fornøjelse....

Men efter jeg er begyndt at bage det her, så er det bare rent guf...


Og det bedste af det hele er, at det er skide nemt at bage....

Og tænkte at du måske også havde lyst til at bage dette brød så vil da lige dele opskriften med dig

Bornholmsk Rugbrød (2brød)

2 dl grahamsmel
3 dl sigtemel
1 dl havregryn
1½ dl hvedeklid
2 dl groft rugmel
1½ dl knækkede rugkerner (dem koger jeg lidt inden jeg putter dem i)
1 dl sesamfrø
1 ½ dl hørfrø
5 dl hvedemel
2 tsk salt (jeg putter 3 tsk i)
4 tsk natron
2 dl sirup (dem putter jeg ikke i for det bliver temmelig sødt synes jeg, men det er jo en smagssag)
1 l kærnemælk
 ca 1 spsk rapsolie til pensling.

Tænd ovnen på 200 g. 165 g hvis varmeluft
bland de tørre indgredienser sammen og rør sirup, kærnemælk i.
fordel dejen i to rugbrødsforme a 1½ l smurt med olie
bag brødene i ovnen 1time og 45 min, de sidste 45 af bagetiden dækkes brødene med alufolie.

Håber, du kan bruge opskriften og brødene kan sagtens fryses hvis du laver flere af gangen.
Husk når du bruger natron ikke at røre alt for meget i dejen for kan det ske, at den ikke hæver.

Men god fornøjelse :-)

5 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER rugbrød!!!

    Der går bare lige lovlig lang tid imellem jeg bager det selv, men næste gang må jeg da prøve din opskrift! Indtil da spiser jeg med glæde køberugbrød!

    Jeg tror jeg kunne spise rugbrød morgen, middag og aften - hvad skal man med varm mad når man har rugbrød (og æg, rejer, avokado, sildepostej, bønnepostej, makrel, kartofler, purløg, tomater og pesto og hvad der nu ellers er med at gøre sådan en skive brød til et himmelsk måltid!!!).

    SvarSlet
  2. Uhm det ser bare godt ud og jeg ælsker rugbrød - ordentlig rugbrød ! Den her opskrift skal prøves.
    1000 tak fordi du ville dele.
    Kh hanne

    SvarSlet
  3. Lækkert med hjemmebagt rugbrød :-) Vi bager på livet løs herhjemme med surdej. Men den store unge vil heller have købe brød :-(

    SvarSlet
  4. Der skal mange forskellige slags mel i! sæt nu jeg ikke kan lide det ti hi... (det var så lige min indre skotte), men måske jeg alligevel afprøver den.

    tak for opskrift.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  5. Den skal prøves. Jeg kunne ikke undvære rugbrød i ret mange dage. 7 dages ferie i syden og en rugbrød m leverposteg er den rene gudespise.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet